Hybridization between documentary and scenographic photography as a medium for artistic research: photographic series The life of the other
Abstract
The article addresses the evolutionary process (conceptual and technical) that an artistic photographic project of a staged nature undergoes from its conception as an idea to its materialization as a final work, in the context of Research Based on Arts: A / R / Tographic, Visual Methodology and Photographic.
Through the use of different examples, he explores the problems inherent in this type of photography and highlights the importance of the sketch as a necessary support to achieve the objectives, focusing his interest on the development
of the scenographic-documentary series The life of the other.
References
Barthes, R. (2020). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Paidós.
Bajac, Q. (2011). La invención de la fotografía. La imagen revelada. Blume.
Bajac, Q. (2015). Robert Doisneau. Pescador de imágenes. Blume.
Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Kairós.
Del Río, V. (2012). La querella oculta. Jeff Wall y la crítica de la neovanguardia. El Desvelo.
Fontcuberta, J. (2015). El beso de Judas. Fotografía y verdad. Gustavo Gili.
Marzal Felici, J. (2007). Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada. Cátedra.
Parry, E. (2001). Joel-Peter Witkin. Phaidon.
Sontag, S. (2007). Sobre la fotografía. Debolsillo.
Sougez M. L. (Coord.). (2011). Historia general de la fotografía. Cátedra.
Vázquez, R. I. (2017). El proyecto fotográfico personal. JDEJ Editores.
Marín-Viadel, R.; Roldán, J. (2019) A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 881-895.