Brief notes on art from precariousness

  • José Manuel Domínguez de la Fuente Universidad de Salamanca
Keywords: art; precarious, Thomas Hirschhorn; aesthetics.

Abstract

In the era of precariousness, the political activism in contemporary art resides in the acceptance that from the precarious we can act with a critical, egalitarian and universalist approach from which to create, transform and fight for social justice.

References

Bibliografía

Bell, D.: Contradicciones culturales del capitalismo. Alianza, Madrid, 1987.

Bourriaud, N.: “Precarious Constructions: Answer to J. Rancière on Art and Politics”. Cahier on Art and the Public Domain Open 17, A Precarious Existence. Vulnerability in the Public Domain, ed. por Jorinde Seijdel, Nai Publishers SKOR 2009/No. 17, p. 22.

Clark, L.: «Nos rehusamos» en Medio siglo sin lugar, Centro Nacional de Arte Reina Sofía, Madrid, 2000.

Díaz, C.: Persona, la hora del personalismo comunitario. Fundación Mounier, Madrid, 2003.

Herzog, H.M.: «Hans-Michael Herzog en conversación con Ernesto Neto. Río de Janeiro, 21 de abril de 2006» en Seduções, Daros-Latinoamérica, Zürich, 2006.

Hirschhorn, T.: Critical laboratory. The writings of Thomas Hirschhorn, edición de Lisa Lee y Hal Foster. The MIT Press, 2003.

Vilar, G.: Precariedad, estética y política. Círculo rojo, Madrid, 2017.

Recursos virtuales:

https://www.designboom.com/art/thomas-hirschhorn-crystal-of-resistance-at-venice-art-biennale-2011/

http://leslaboratoires.org/projet/musee-precaire-albinet/musee-precaire-albinet

https://www.projetomorrinho.org/

Published
2021-10-22
How to Cite
Domínguez de la Fuente, J. M. (2021). Brief notes on art from precariousness. Afluir Journal, (5), 105-113. https://doi.org/10.48260/ralf.5.32