Artist's book and a/r/tography: an experience in Cazalilla's retirement home.
Abstract
This article describes an artistic practice through a/r/tography and artist's book, developed in the residence for elderly in Cazalilla (Jaén, Spain). The project involves 10 users of the residence, as well as the centre's staff.
Active participation in artistic practices has a positive impact on the quality of life of the elderly. This participation not only involves residents in the creative process, but also strengthens their social ties and significantly improves their mental health. By providing a space to explore and express their creativity, they are given the opportunity to re-discover skills and talents, contributing significantly to their self-esteem and general well-being.
A/r/tography, with the context of arts-based research, brings together the characteristics in human and social science research, and the distinctive qualities of artistic creation. Artistic projects within the senior center can contribute to improvement self-esteem and connection with their environment and peers. The three methodological and professional dimensions of a/r/tography, art, research and education, and the proposed space for artistic action, create a perfect environment to work on creativity with the elderly at the Cazalilla residence, through the artist's book.
References
Albañil Delgado, S., Agular Machain, P., & Guerrero Castañeda, R. F. (2020). Técnicas de arteterapia en casa como cuidado de enfermería para adultos mayores en contingencia por COVID-19. Cogitare enfermagem, 25. Recuperado a partir de: https://biblat.unam.mx/es/revista/cogitare-enfermagem/articulo/tecnicas-de-arteterapia-en-casa-como-cuidado-de-enfermeria-para-adultos-mayores-en-contingencia-por-covid-19
Albusac Jorge, M. (2022) “Las prácticas artísticas: una visión neurocientífica”, Tercio Creciente, (21), pp. 95–112. doi:10.17561/rtc.21.5765.
Antón, J. E. (2004). Libro de artista, visión de un género artístico. Libros de artista, historia. Recuperado a partir de: https://joseemilioanton.blogspot.com/
Antón, J. E., & Sanz Montero, Á. (2021). El libro de los libros de artista. LUPI La Única Puerta a la Izquierda. Recuperado a partir de: https://hdl.handle.net/10481/84998
Brooker D.(2004) What is person-centered care in dementia? Reviews in Clinical Gerontology,13: 215–222. https://doi.org/10.1093/geront/45.suppl_1.11
Caeiro Rodríguez, M., Murillo Ligorred, V., Ramos Vallecillo, N., & Revilla Carrasco, A. (2022). Encuentros biográficos y poéticos entre docentes de educación artística. O cómo enseñar a alumnado de Magisterio a ser Centauros. Revista Afluir, 1(6), 91-111. https://doi.org/10.48260/ralf.6.121
Carrascal, S., & Solera, E. (2014). Creatividad y desarrollo cognitivo en personas mayores. Arte, individuo y sociedad, 26(1), 9-19. Recuperado a partir de: https://www.redalyc.org/pdf/5135/513551290001.pdf
Catellarin, M. J., & Caamaño González, L. (2020). Implicaciones de la educación artística en la salud, bienestar y calidad de vida de los adultos mayores. Una respuesta al envejecimiento activo. Recuperado a partir de: https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/174845
Crespo, B. (2010). El libro-arte. Clasificación y análisis de la terminología desarrollada alrededor del libro-arte. Arte, individuo y sociedad, 22 (1):9-26. Recuperado a partir de: https://www.redalyc.org/pdf/5135/513551278001.pdf
Eisner, E., & Barone, T. (2006). Arts-based educational research. Handbook of complementary methods in education research, 95-109. https://doi.org/10.4324/9780203874769
Escribano, A. (2020). El Libro de Artista como recurso didáctico innovador y su potencial terapéutico, Tercio Creciente, (extra 3), 137–154. doi:10.17561/rtc.extra3.5705.
Fernández-Ballesteros, R. (1997). Calidad de vida en la vejez: condiciones diferenciales. Intervención psicosocial, 6(1), 21-35. Recuperado a partir de:
https://www.copmadrid.org/webcopm/publicaciones/social/1997/vol1/arti2.htm
Fernández de Arellano Juan, C. (2019). El libro de artista "chess board" de Marcel Duchamp: propuesta de plan de conservación preventiva. Tesis Doctoral, Universitat Politècnica de València. Recuperado a partir de: http://hdl.handle.net/10251/126258
Gutiérrez, R. M., & Sánchez, R. S. (2022). El libro de artista como vehículo de la emoción del proyecto arquitectónico. Jornadas sobre Innovación Docente en Arquitectura. https://doi.org/10.5821/jida.2022.11535
Hernández, F. H. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio siglo XXI, 26, 85-118. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
Irwin, R. L., & Sierra, D. G. (2013). La práctica de la a/r/tografía. Revista Educación y Pedagogía, 25(65-66), 106-113. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328771
Isabel, T. C. A., Espinosa, A. M. H., Atiaga, D. R. M., & Freire, Y. M. O. (2022). La Arteterapia como herramienta Estimulante para la Actividad Cognitiva en Adultos Mayores. Dominio de las Ciencias, 8(1), 40. Recuperado a partir de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383490
Kelly, G. Á. (2014). Arteterapia para la expresión de emociones en personas adultas mayores del hogar de ancianos San Pedro. Humanitas: Revista de Investigación, 2(2), 125-145. Recuperado a partir de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7553927
Kraus, A. (2001). “Enfermedad y creación” en Revistas UNAM, Universidad Nacional Autónoma de México. Publicaciones Fomento Editorial, no. 7, págs. 42-47. Recuperado a partir de: http://hdl.handle.net/10251/187228
Liang, T. (2024). The Inclusive Process through an Arts-based Project in a Multicultural School with Chinese Students A Case Study of the Institut Escola ARTs in Barcelona. Recuperado a partir de: http://hdl.handle.net/10803/691717
Manrique, M.M. (2014). Creando narrativas audiovisuales participativas: a/r/tografía e inclusividad (Tesis doctoral, Universidad de Granada). Recuperado a partir de: http://hdl.handle.net/10481/35191
Marín Viadel, R. (2011). La investigación en educación artística. Educatio siglo XXI, 29(1), 211-230. Recuperado a partir de: https://revistas.um.es/educatio/article/view/119951
Marín Viadel, R., & Roldán Ramírez, J. J. (2019). A/r/tografía e Investigación Educativa Basada en Artes Visuales en el panorama de las metodologías de investigación en Educación Artística. https://doi.org/10.5209/aris.63409
Marín Viadel, R., & Roldán Ramírez, J. J. (2021). A/r/tografía social y Educación artística para la Justicia social: Proyecto BombeArte. https://doi.org/10.15366/riejs2021.10.2.006
Martínez, D. (2022). GOLPE DE REALIDADES. Libro de artista como terapia de enfrentamiento personal. Universitat Politècnica de València. http://hdl.handle.net/10251/187228
Martínez, T. (2013). La atención centrada en la persona. Enfoque y modelos para el buen trato a las personas mayores. Sociedad y Utopía. Revista de Ciencias Sociales, 41, 209-231. Recuperado a partir de: http://acpgerontologia.com/documentacion/acpbuentratomartinez.pdf
Moreno Montoro, M. I. & López, M. P. (Eds.). (2016). Reflexiones sobre investigación artística e investigación educativa basada en las artes. Síntesis. Recuperado a partir de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=769830
Morales, P., & Jarpa, J. M. (2010). Elementos de Arteterapia como medio de comunicación y elaboración en psicoterapia con adolescentes. Arteterapia. Papeles de arteterapia y educación artística para la inclusión social, 5, 137-152. Recuperado a partir de: https://core.ac.uk/download/pdf/38828106.pdf
Ortega-Alonso, D. (2018). ¿Libro de artista o cuaderno de campo? Aproximación A/R/Tográfica al dibujo naturalista. Boletín de la Real Sociedad Española de Historia Natural, 112, 141-152. Recuperado a partir de: http://www.rsehn.es/publicaciones-boletin/art425
Ortega-Alonso, D., & de Castro-López, M. E. (2021). Ciencia inclusiva, cine y creatividad: herramientas para mejorar la calidad de vida de las personas con discapacidad intelectual. Siglo Cero, 52(3), 141–161. https://doi.org/10.14201/scero2021523141161
Saldanha, Ángela and Torres de Eça, T. (2014) “Mantas colaborativas: silêncios ruidosos / Collaborative Blankets: noisy silences”, Tercio Creciente, 3(1). Recuperado a partir de: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/RTC/article/view/3085
Taberner Palop, E. (2015). Prácticas artísticas colaborativas como herramientas de dinamización social y cultural, en colectivos de personas mayores.Tesis Doctoral, Universitat Politècnica de València. Recuperado a partir de: http://hdl.handle.net/10251/50503
Sullivan, G. (2004). Studio art as research practice. En Handbook of research and policy in art education (pp. 795-814). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781410609939