The art of women as a reactivator of the links with Mother Earth through the symbol, the rite and the sacredity.

  • Belen León-Río Universidad de Sevilla
Keywords: Goddess-Mother, nature, earth, symbol, archetype.

Abstract

Women artists have always had a special interest in the collective participation of society and ecology, where the viewer can become aware of the limitations of our current social model that has lost its relationship with the mysterious and with nature. From the last century to the present, artists have recognized the Earth as a living organism, reactivating its links with the Mother Goddess through ritual and sacredness; this would have been translated through their creations into symbols that would embody the forces and energies that reproduce the universal action that is hidden in nature. In this article, we will see the symbolic meaning of their works where we would find archetypal images and associations analogous to myths and primitive rites, constituting representations of totality where nature and the feminine principle are presented to us in all their fullness and power.

References

Aurobindo, Sri. (1980). Síntesis del Yoga. Libro. III, Yoga de Autoperfección, Buenos Aires, Argentina: Kier.2019

Bachelard, G. (2019). La poética de la ensoñación, Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Benke, B. (2005). O´Keeffe 1887 – 1986. Flores en el desierto, Köln: Taschen.

Bryan-Wilson, J. (2021). El Living Room, en M. A. López (ed.), Veroír el fracaso iluminado [cat. expo] (pp. 45-69). Madrid: CA2M Centro de Arte 2 de Mayo.

Campbell, J. (1991). Las máscaras de Dios. Mitología primitiva, Madrid: Alianza Editorial.

Chevalier, J. Gheerbrant, A. (1999). Diccionario de los símbolos, Barcelona: Heder.

Dalal, A. S. (2012). Las fuerzas ocultas de la vida. Selecciones de las obras de Sri Aurobindo y La Madre, Pondicherry: Sri Aurobindo Ashram.

Daniélou, A (2021). Shiva y Dionisos. La religión de la Naturaleza y del Eros, Barcelona: Kairós.

Deunov, P. (2017). Institut Solve et Coagula Reus, www. Omraam. es, Consultado el 3 de enero de 2017.

Durand, G. (1981). Las estructuras antropológicas de lo imaginario. Introducción a la arqueología general, Madrid: Taurus.

Heartney, E. (2008). Arte hoy. Barcelona: Phaidon Press Limited.

Irigaray L. (2016). En el principio ere ella. Un retorno al origen griego arcaico de nuestra cultura, Barcelona: La llave.

Jones, A. (2006). El cuerpo del artista, Londres: Phaidon.

Jung, C. G. (2005). Psicología y alquimia Vol. 12, Madrid: Trotta.

Kastner J. y Wallis, B. (2005). Land Art y arte medioambiental, Barcelona: Phaidon.

Klüser, B. (2006). Joseph Beuys. Ensayos y entrevistas, Madrid: Síntesis.

Lawlor, R. (1993). Geometría Sagrada, Madrid: Debate.

Lippard, L. (2021). Hilando la hebra común, en M. A. López (ed.), Veroír el fracaso iluminado [cat. expo] (pp. 93-111), Madrid: CA2M Centro de Arte 2 de Mayo.

López, M. A. (2021). Cecilia Vicuña: una retrospectiva para los ojos que no ven, en M. A. López (ed.), Veroír el fracaso iluminado [cat. expo] (pp. 13-44), Madrid: CA2M Centro de Arte 2 de Mayo.

Mayayo, P. (2002). Louise Bourgeois. Hondarribia: Nerea.

Nieto, P. (2011). La mujer. Sri Aurobindo-La Madre, Barcelona: Fundación Centro Sri Aurobindo.

Pérez de Carrera, E. (2004). 49 Respuestas a la aventura del pensamiento, tomo I. Madrid: Fundación Argos.

Piaget, J. (2008). La representación del mundo en el niño, Madrid: Morata.

Piaget, J. (2019). La formación del símbolo en el niño, imitación, juego y sueño, imagen y representación, Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Reckitt H. y Phelan, P. (2005). Arte y feminismo. Barcelona: Phaidon Press Limited.

Sheldrake, R. (2013). El espejismo de la ciencia, Barcelona: Kairós.

Sheldrake, R. (2019). La ciencia y las prácticas espirituales, Barcelona: Kairós.

Sheldrake, R. (1994). El renacimiento de la naturaleza. El resurgimiento de la ciencia y de Dios,

Barcelona: Paidós.

Sheldrake, R. (2020). Caminos para ir más allá. Practicas espirituales en la era de la ciencia,

Barcelona: Kairós.

Straine, S. (2020). Arte Abstracto, Barcelona: Blume.

Taylor, B. (2000). Arte Hoy, Madrid: Akal.

Von Franz, M-L. (1999). Alquimia, Barcelona, Océano.

Published
2023-10-24
How to Cite
León-Río, B. (2023). The art of women as a reactivator of the links with Mother Earth through the symbol, the rite and the sacredity. Afluir Journal, 1(7), 17-34. https://doi.org/10.48260/ralf.7.130