La Body Experience as a Means for Meaningful Individual and Collective Learning
Abstract
This investigation explores the existing relationships between the body experience and the reflexive processes in a group of students of the Higher Degree in Dance, Specialty Dance Pedagogy. Through the practice of Educational Dance, diverse experiences are generated that aim to mobilize thought in the participants and, consequently, to visualize and analyze the meaningful learning processes in this context. From the precepts of situated learning -corporal- and the intersubjective perspective of learning, the classroom becomes a space of dialogue and multidirectional communication where the value of the learning process experienced by each person involved is enhanced. The study is carried out through participant observation and the interpretation of the experience reports. The results show an overview of the complex reality that constitutes a people-focused educational experience and provide a situated interpretation of the phenomenon studied.
References
Arias, MM. y Giraldo, CV. (2011). El rigor científico en la investigación cualitativa. Investigación Educativa Enfermería, 29 (3), 500-514.
Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación de cualitativa. Madrid: Morata.
Connelly, F y Clandinin, D. (1995). Relatos de experiencia e investigación narrativa. En J. Larrosa, et alt. Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (pp.11-59) Barcelona: Laertes.
Cochran-Smith, M. y Lytle, SL. (2002). Dentro/fuera. Enseñantes que investigan. Madrid: Akal.
Dewey, J. (2010). Experiencia y educación. Madrid: Biblioteca Nueva.
Haselbach, B. (1979). Didáctica de la danza. En VV.AA., Música y danza para el niño (pp. 65-78). Madrid: Instituto Alemán.
Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Madrid: Akal.
Firenze, A. (2016). El cuerpo en la filosofía de Merleau-Ponty. Daimon. Revista internacional de filosofía, 5, 99-108.
https://doi.org/10.6018/daimon/270031
Moreira, M.A. (2000). Aprendizaje significativo: teoría y práctica. Madrid: Visor.
Nelson, L.y Smith, N.S.(1984). Interview with Bonnie Bainbridge Cohen on the developmental process underlying perceptual-motor integration. Contact Quaterly. (Spr./Sum.), 24-39.
Stake, R. (2007). Estudios de caso cualitativos. En N. Denzin e Y. Lincoln (Eds.), Manual de investigación cualitativa. Vol.III, (154- 188). Barcelona: Gedisa.