Diversity and gender. Art installations for symbolic play in early childhood education.
Instalaciones artísticas para el juego simbólico en la educación infantil.
Abstract
Among the functions of educating is the obligation to promote intellectual faculties, teachers also have the duty to promote issues related to morality and affectivity of people in accordance with the culture and the norms of coexistence of the community. society to which we belong. Art education is an ideal space for social claim, for the expression and manifestation of ideas, to proclaim the thoughts and feelings of people. We highlight sexual and gender diversity as an argument to be implemented in the classroom through coeducation. Promoting them and giving them a voice will contribute to awareness and respect for people, freedom and social justice. From the Faculty of Teaching, Infant Education Degree, of the University of Valencia, campus d'Ontinyent, we have worked on this theme through artistic installations, inspired, among others, by the story of “Cloe”, an eight-year-old transgender girl. The stage of early childhood education is an ideal space to investigate these sensitivities and in which future teachers must be attentive. The Valencian Community, in Spain, is a benchmark on the educational impulse on issues concerning sexual and gender diversity through different institutions, both political as well as educational. From the infantile, primary and secondary levels, in addition to the university.
References
Abad Molina, J. (2008). Experiencia Estética y Arte de Participación: Juego, Símbolo y Celebración. Organización de estados Iberoamericanos para la educación, la ciencia y la cultura, (pp. 1-29).
Recuperado de https://www.oei.es/historico/artistica/articulos01.htm
Abad, J., y Ruíz de Velasco, A. (2011). El juego simbólico. Barcelona: Graó.
Burguitos, Llorens, M., Gimenos, M., Zaro, Z. (2019). Diversitat Sexual. Valencia: Camacuc.
Godás, T. (2006). Repercusiones personales, familiares, sociales y
laborales de la transexualidad. Cuadernos de Medicina Psicomática y Psiquiatría de enlace, 78. (pp. 21-23). Recuperado de http://www.editorialmedica.com/editorialmedica_publicacion_numero_detalle.php?nid=243&t=cuadernos&y=2006&m=Abril-Mayo-Junio%202006&num=78
Huerta, R. (2017). Transeducar. Arte, docencia y derechos LGTB. Barcelona: Egales.
Huerta, (2018). Educar en artes desde la perspectiva LGTB a través de Museari, Revista Plurais, Vol, 8, nº 1 (pp. 160-180). Recuperado de http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/73777/137589.pdf?sequence=1
Hurtado-Murillo, (2015). Disforia de género en infancia y adolescencia: Guía de práctica clínica. Revista Española Endocrinología y Pediatría, 6, (pp. 46-52).
Recuperado de https://www.endocrinologiapediatrica.org/revistas/P1-E12/P1-E12-S510-A283.pdf
Lasexta noticias (2019). Historia de la lucha de una niña trans: cómo “gritar” que has nacido en un cuerpo que no es para ti. [Vídeo].
Mascarell, D. (2013): “Salvem el Cabanyal”. Alumnado de Magisterio produce Cultura Visual a través de sus teléfonos móviles. En Edarte, Grupo de investigacion (ed.) Investigar con jóvenes: ¿Qué sabemos de los jóvenes como productores de Cultura Visual?, (pp. 233-243). Pamplona: Pamiela – Edarte (UPNA/NUP). Recuperado de http://academica-e.unavarra.es/handle/2454/19800
Radio Televisión Española (2020). A partir de hoy – Esta es la historia de Cloe, una niña transgénero. [Vídeo]. Recuperado de https://www.rtve.es/alacarta/videos/a-partir-de-hoy/esta-historia-cloe-nina-transgenero/5517140/