Image-creating looking machines. The artist and the artifact: a synesthesia
Abstract
It’s not possible to trust what the eyes see. This is happening now, and in the same way it happened in the past. If we seek the moment that images converted the world into an indeterminacy between reality and appearance, we can find it in the XVII century. The present work analyzes the existing link in the construction of images produced by the artifact between that era of optical exaltation and the current one. The suspicion of this hidden link is confirmed by a good number of contemporary artists by making use of those formulas used in the past, and applying them in their current work. These artists have revealed that every historical moment promoted a scientific medium, a procedure in the artifice, and that this was increasing new realistic mirages to situate us in that dichotomy between optical illusion and truth.
References
BAUDRILLARD, Jean, (2005), Cultura y Simulacro, Kairos, Barcelona.
BELTING, Hans, (2012), Florencia y Bagdad. Una historia de la mirada entre oriente y occidente. Madrid: Akal.
BEXTE, Peter, (2009), «Perspectivas múltiples. Sobre el furor de lo óptico», BÄTZNER, Nike, NEKES, Werner y Eva Schmidt, Máquinas de mirar: el arte contemporáneo mira a la colección Werner Nekes, Centro Andaluz de Arte Contemporáneo, Sevilla, pp. 57-75.
COLLINS, Daniel L. (1992). «Anamorphosis and the Eccentric Observer: Inverted Perspective and Construction of the Gaze». Leonardo, 25(1): pp.73-82.
CORRALES, Ana M, (2010), «Máquinas y artefactos de óptica en el siglo XIX: entre ciencia y juego». PADILLA, Ramón, Distorsión equívocos y ambigüedades, Grupo de investigación: GI-930039. DIBUJO Y CONOCIMIENTO: ESTUDIOS INTERDISCIPLINARES SOBRE TÉCNICAS Y PRÁCTICAS ARTÍSTICAS, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, pp. 55-63.
DA VINCI, Leonardo, (1995), Cuadernos de notas, Planeta-De Agostini, Barcelona.
De La Cruz, J, (2000), Poesía lírica, Cátedra, Madrid.
DÉOTTE, Jean L, (2013). La época de los aparatos, Adriana Hidalgo, Buenos Aires.
DESCARTES, René, (1996), La Dioptrique, en Ch. Adam y P. Tannery (eds.), Oeuvres de Descartes. París: J. Vrin, vol. VI, 81-228.
DESCARTES, René, (2002). Meditaciones metafísicas. Las pasiones del alma, Folio, Barcelona.
DORFLES, Gillo, (1972), Naturaleza y artificio, Barcelona, Lumen.
FRUTOS, Francisco J, (2011), «La linterna mágica: de la invención a la decadencia (siglos XVII-XX)». Historia Contemporánea. Nº36, pp. 9-32.
HEIDEGGER, Martin, (1996), Caminos de bosque, Alianza, Madrid.
KEMP. Martin, (1991), The Science of Art, Optical Themes in Western Art from Brunelleschi to Seurat, Yale University Press, New Haven, pp. 597-601
LORENZO, Antonio, (2007), «De la linterna mágica al soporte digital: breve sinopsis histórica sobre la evolución del cine en La Palma», Revista Canaria de patrimonio documental, Nº3, pp. 153-182.
MARTÍN PRADA, Juan, (2018), El ver y las imágenes en el tiempo de internet, Akal, Madrid.
MILNER, Max, (1980), La fantasmagoría. Fondo de Cultura Económica, Ciudad de México.
SACCHI, Emiliano, 2015, «Biopolitica postorganicas: Biotecnología, plusvalía maquinal y biocapital». Errancias: corporalidad, información, experiencia / Soledad Gaona... [et.al.]; coordinado por Soledad Gaona y Ayelén Zaretti, 1a ed, pp.38-57, Centro de Estudios en Filosofía de la Cultura, Universidad La Universidad Nacional del Comahue, Neuquén, Argentina.
URIBE, Mónica, (2017), «El ojo exterior. Visión y artificio a principios del siglo XVII», Contrastes, vol. XXI, Nº3, pp.11-22.