Ramblings and fixations to work with a naked libertarian. José Pérez Ocaña (Ocaña)

  • Rafael Romero Pineda Universidad de Barcelona
  • Joan Miquel Porquer Rigo Departamento de Artes y Conservación-Restauración, Universidad de Barcelona
Keywords: Ocaña, Art pedagogy

Abstract

Embodying adjectives such as histrionic, anarchist, provocative, and fugacious, José Pérez Ocaña (Ocaña) (1947–1983) stands, from his artistic creation, as one of the most evident public figures of the proto-LGTBIQ+ movement in the post-Francoist Barcelona and Spain. Contextualizing his figure geographically and historically, while narrating in a rhizomatic way, the authors of this text aim: 1) to compose a tentative portrait of Ocaña, made of interrelationships of concepts (such as art-life and art-subject); 2) to reflect on his validity as a multifaceted creator (performer, theatre actor and naïve painter) of reference, emphasizing his contradictions; and 3) to bring it to the present, as a working tool in a pedagogy of contemporary art that explores concepts of diversity, subalternity, proximity and honesty. The authors conclude with arguments to activate the figure of Ocaña, libertarian and naked, from an active historical culture perspective, in order talk back current visions of culture that show neo-rancid overtones. 

References

Alex B. (2018). Estrategias de resistencia y ataque. Pequeña historia de la resistencia feminista/queer radical desde los años 60 hasta hoy. Editorial Imperdible.

Aliaga, Juan Vicente (2023). Un mundo perseguido. Del silencio a la eclosión de la diversidad sexual y de género en el arte del siglo XX. Akal.

Argelina, J., Nabal, E. (2022). Voces transgresoras. Una memoria queer de la cultura insumisa. Bohodón Ediciones.

Bas Lozano, Manuel (2021). La producción pictórica de José Pérez Ocaña. El pájaro de Benín. Vanguardias y últimas tendencias artísticas, 7. https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2021.i7.05

Burgos Rodríguez, Germán Yesid (2009). El Dadaísmo: la «obra de arte total» como solución plástica. Tesis doctoral, Pontificia Universidad Javeriana. http://hdl.handle.net/10554/6323

Butler, Judith (1988). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40(4), 519-531. https://www.jstor.org/stable/3207893

Butler, Judith (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del «sexo». Paidós.

Canal Sur Televisión (2014, 25 marzo). Ocaña, el artista más libre. [Magazin informativo audiovisual]. Radio Televisión de Andalucía. https://youtu.be/rcOlvgAfj7I

Cardín, Alberto (1980, setiembre). Ocaña. The making of a sub-star. Dezine, número 4. Recuperado el 18 de julio de 2023, de https://larosadelvietnam.blogspot.com/2021/03/ocana.dezine.html

Carmona, Pablo (2009). La pasión capturada. Del carnaval underground a «La Movida madrileña» marca registrada. En Pedro G. Romero (Ed.), Desacuerdos 5 (pp. 147-158). Arteleku, Centro José Guerrero, Museu d’Art Contemporani de Barcelona y Universidad Internacional de Andalucía. https://issuu.com/museoreinasofia/docs/desacuerdos05/151

Darío (del Col·lectiu de Maricons Autònoms) (1980). Locas, plumas, maricas. ¡Hagan juego…! Revista Ajoblanco, 55, 29-32. Recuperado el 18 de juliol de 2023, de https://drive.google.com/file/d/1v5ckaw7EA0uDtJMbpYFqD5KKNf60hvK9/view

Eco, Umberto (1985). Obra abierta. Planeta-Agostini.

Editorial (1977, 24 de julio). Barcelona Libertaria, número 2. Recuperado el 18 de julio de 2023, de http://www.cedall.org/Documentacio/Articles/Barcelona%20Llibertaria/n.24.pdf

Ferrando, Francesca (2014). Towards A Posthumanist

Methodology. A Statement. Frame. Journal of Literary Studies 25(1), 9-18. https://www.frameliteraryjournal.com/wp-content/uploads/2014/11/Frame-25_01-Ferrando.pdf

García Colmenares, Pablo (2021). La memoria histórica en España. Del movimiento memorialista a la conciencia histórica. Ediciones de la Universidad de Valladolid.

García Ribas, Carmen (1977, 12 de julio). Reporter, número 8. Recuperado el 18 de julio de 2023, de https://larosadelvietnam.blogspot.com/2021/03/ocana.reporter.html

Gómez Urzaiz, Begoña (2022). Contra lo neorrancio. Por qué triunfa el repliegue sentimental. En Begoña Gómez Urzaiz (Ed.), Neorrancios. Sobre los peligros de la nostalgia (pp. 9-22). Península.

Gutiérrez-Rubí, Antoni (2021). ARTivismo: el poder de los lenguajes artísticos para la comunicación política y el activismo. Editorial de la Universidad Oberta de Catalunya.

Henríquez R., Alfonso (2011). Teoría “Queer”. Posibilidades y Límites. Revista Nomadías, 14, 127-139. https://revistas.uchile.cl/index.php/NO/article/download/17399/19237

Maquieira, Virginia (2001). Género, diferencia y desigualdad. En Elena Beltrán y Virginia Maquieira (Eds.), Feminismos. Debates teóricos contemporáneos (pp. 127-190). Alianza.

Marchante Barrobés, Karmele (1977, mayo). Un travestí contracultural. Revista Mundo, (s.n.). Recuperado el 18 de julio de 2023, de https://larosadelvietnam.blogspot.com/2021/03/ocana.karmele.marchante.html

Moix, Terenci (Dir.) (1982). Terenci a la fresca. 3 agosto 1982: José Pérez Ocaña [Serie documental audiovisual]. Radio Televisión Española. Recuperado el 18 de juliol de 2023, de https://youtu.be/VBDu2pEpLLY

Molina, Alejandro (2004). Ocaña, disfrazado de sol, se immola. En Nazario [Nazario Luque] (Ed.), Los años 70 vistos por Nazario y sus amigos (p. 227). Ellago ediciones.

Monferrer Tomás, J. (2003). La construcción de la protesta en el movimiento gay español. La Ley de Peligrosidad Social (1970) como factor precipitante de la acción colectiva. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 102, 171-204. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/767071.pdf

Moreno, Juan J. (Dir.) (2008). Ocaña, la memoria del sol [Película]. Manuel Huete.

Naranjo-Ferrari, José (2013). Ocaña, artista y mito contracultural. Análisis de la figura y legado artístico de José Pérez Ocaña (1947-1983) como testimonio y producto sociocultural de la transición española. Tesis doctoral, Universidad de Sevilla. http://hdl.handle.net/11441/56346

Nazario [Nazario Luque] (1993). Alí Babá y los 40 maricones. La Cúpula

Nazario [Nazario Luque] (Ed.) (2004). Los años 70 vistos por Nazario y sus amigos. Ellago Ediciones

Ossorno, Mirena (2019, 17 de julio). Recordamos a Ocaña, el artista pionero en la lucha por los derechos LGTBI en España. I+D Vice. Recuperado el 18 de julio de 2023, de https://i-d.vice.com/es/article/ywy9av/ocana-artista-lgbti

Pedrals, Pere (s.f.). Archivo Ocañi. Recuperado el 18 de julio de 2023. https://larosadelvietnam.blogspot.com/

Pons, Ventura (Dir.) (1978). Ocaña. Retrato intermitente [Película]. Prozesa Teide.

Preciado, Paul B. (2018). The Ocaña We Deserve: Campceptualism, sexual insubordination and performative politics. Stederlijk Studies Journal, 3, 1-41. https://stedelijkstudies.com/wp-content/uploads/2016/05/Stedelijk-Studies_The-Ocana-We-Deserve_PDF.pdf

Quintero, Jesus (Dir.) (1983, s.f.c.). El Loco de la Colina. Ocaña [Serie radiofónica]. Cadena Ser. Recuperado el 18 de julio de 2023, de https://youtu.be/gAs_Dvwnbsw

Radio Televisión Española (1986, s.f.c.). Planta Baja [Magazin informativo audiovisual]. Recuperado el 18 de julio de 2023, de https://youtu.be/TwzqD0PQGMY

Regàs, Rosa y Rubio, Oliva María (2007). Gauche Divine. Lunwerg.

Segarra, Marta (2021). Género. Una inmersión rápida. Tibidabo.

Terrassa Mateu, Jordi (2016). Control, represión y reeducación de los homosexuales durante el franquismo y el inicio de la transición. Tesis doctoral, Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/398003

Todorov, Tzvetan (2000). Los abusos de la memoria. Paidós

Valiente Rossell, Guillermo (2015) Totalitarismo y nacional-catolicismo en el régimen de Franco. 1939-1957. Historia Digital, XV (25), 109-118. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4923814.pdf

Vallejo, César (Dir.) (2018). Nosotrxs somxs. Episodio 1: Amarillo. Peligrosos y enfermos [Serie documental audiovisual]. Radio Televisión Española. https://www.rtve.es/play/videos/nosotrxs-somos/nosotrxs-somos-capitulo-1-amarillo-peligrosos-enfermos/4654077/

Vila-San-Juan, Morrosko (Dir.) (2010). Barcelona era una festa (Underground 1970-1980) [Película documental]. Televisió de Catalunya. https://www.ccma.cat/tv3/alacarta/el-documental/barcelona-era-una-festa-underground-1970-1980/video/3233431/

Ylla, J. (1983, 20 de setiembre). Luto en las ramblas por la muerte de Ocaña. Diario de Barcelona. Recuperado el 18 de julio de 2023, de https://bit.ly/3pWvddy

Published
2024-02-27
How to Cite
Romero Pineda, R., & Porquer Rigo, J. M. (2024). Ramblings and fixations to work with a naked libertarian. José Pérez Ocaña (Ocaña). Afluir Journal, 1(ext. 4), 81-95. https://doi.org/10.48260/ralf.extra4.183