Art and photography that talk about equality, an experience in the university

  • Pilar Del Río Fernández Universidad de Málaga
  • M. Victoria Márquez Casero
  • Leticia Vázquez Carpio
Keywords: art, equality, education, photography

Abstract

The artistic exercise we presented was conceived as a performance within the Permanent
Group of Educational Innovation GPIE-034 EINNOVA at the University of Malaga, where new
teaching methodologies are developed with students. Our starting point was to foster a deep
reflection on gender inequalities and express it through photography as a means to develop
critical, communicative, and creative thinking. The current world is filled with diverse stimuli.
In this context, it is essential to educate in visual language as a way to acquire and develop the
skills that allow our children and young people to understand their environment and develop a
critical reading of reality (Dager, H. 2019). Images, especially photographs, accompany human
beings at all times in their daily lives. Therefore, we have considered it necessary not to remain
indifferent to this reality and to learn how to generate them with the precise communicative
value to speak about equality.

References

- Amnistía Internacional (2019) LGTBI. Diversidad sexual y de género. https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/temas/diversidad-afectivo-sexual/

- Amnistía Internacional (2023). Razones por las que el mundo necesita el feminismo https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/blog/historia/articulo/razones-por-las-que-el-mundo-necesita-el-feminismo/

- Astsper.(s.f.) Juno Calypso. Presentación. https://www.artsper.com/es/artistas-contemporaneos/reino-unido/79044/juno-calypso

- Bernabeu, C. ySáenz, Mª A. (2023) Autorretrato como nueva mujer. Educar la mirada. https://www.um.es/educarlamirada/?fotografia=self-portrait-as-new-woman

- Caballero, J. (2013) Viviendo con el enemigo. Donna Ferrato. Asparkia: Investigació feminista Nº 24, 2013, págs. 195-196

- Caeiro, M., Murillo, V. Ramos, N. y Revilla, A. (2021) Miradas y usos del lenguaje fotográfico del alumnado de Magisterio. Tercio creciente. nº 20, p.25-45

- CCOO (2015) Informe sobre la brecha salarial de género. https://www.ccoo.es/7bc4e48ed19eb091bfc8fd25368b7ec3000001.pdf

- Dager, H. (2019) El potencial educativo de la fotografía. https://hectordagergaspard.wordpress.com/2019/10/15/el-potencial-educativo-de-la-fotografia/

- Ferrer, J. (2002) La educación sexual como recurso en la prevención de la violencia hacia las mujeres. Educació i cultura: Revista mallorquina de pedagogia . nº15, pp,131-142.

- García, O. (2001). Corazón doble: imágenes de Claude Cahun. Lrevista Letras Libres.nº 3, págs. 86-87 https://letraslibres.com/revista-espana/corazon-doble-imagenes-de-claude-cahun/

- Guerrero, B. (2019) Cristina García Rodero: España Oculta. Razón y Palabra. Primera revista digital en Iberoamérica especializada en Comunicologíae, nº. 106. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1485/1354

- Hoppe, A. (2015) El potencial educativo de la fotografía. Cuaderno Pedagógico. Consejo Nacional de la Cultura y las Artes. Chile. https://www.cultura.gob.cl/wp-content/uploads/2016/01/cuaderno-fotografia.pdf

- Ser Padres (2016) 7 claves para trabajar la igualdad de género en las aulas. https://www.serpadres.es/actualidml

- Leiva, M. y Rodríguez, J. (2000) Desafíos y disyuntivas de los derechos laborales. Iztapalapa 48. file:///C:/Users/pdelr/Downloads/Dialnet-DesafiosYDisyuntivasDeLosDerechosLaborales-7068160.pdf

- López, I (2023) Zelene Muholi, o el fuego abrasador de la revuelta. Vanity Fair

- Márquez, A. (2021) Metodologías Activas: ¿Sabes en qué consisten y cómo aplicarlas? EDUCACIÓN. UNIR Universidad en Internet. https://www.unir.net/educacion/revista/metodologias-activas/

- Moreno, Y. (2017) Programación didáctica de la materia de Fotografía. IES. San Marcos. Gobierno de Canaria. https://www3.gobiernodecanarias.org/medusa/edublog/iessanmarcos/wp-content/uploads/sites/6/2021/11/eso_003_fot_pla.pdf

- ONU (s.f.) Poner fin a la violencia contra las mujeres.

- Parella, S. (2023) Introducción: migraciones y violencias desde una perspectiva de género. Revista CIDOB d’Afers Internacionals n.º 133, p. 7-16

- Perrazo, N. Grete Stern: Y la fotografía en Argentina. Art Nexus. Nº76. https://www.artnexus.com/es/magazines/article-magazine/5d63f51a90cc21cf7c0a249f/76/grete-stern

- https://www.unwomen.org/es/what-we-do/ending-violence-against-women

- UNESCO (s.f.). Igualdad de género y educación. https://www.unesco.org/es/gender-equality/education

- UNESCO (2016) Guía para la igualdad de género en las políticas y prácticas de la formación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260891

- Wikipedia (2022) Isabel Muñoz (fotógrafa) docentehttps://es.wikipedia.org/wiki/Isabel_Mu%C3%B1oz_(fot%C3%B3grafa)

Published
2024-02-29
How to Cite
Del Río Fernández, P., Márquez Casero, M. V., & Vázquez Carpio, L. (2024). Art and photography that talk about equality, an experience in the university. Afluir Journal, 1(ext. 4), 67-80. https://doi.org/10.48260/ralf.extra4.180