Watching movies at school is a matter of reflection or reflexivity?
Abstract
As a teacher of Early Childhood Education, I am particularly interested in analyzing the use that is being made of cinema in today's schools, because due to my experience I think that it is not given all the importance it has to obtain more profitable results with the students. In most of the schools, the cinema is used to promote a state of reflection in the students about a topic and in some occasions, especially in Infant Education, as hobbies. However, before this fact I have some doubts: ¿does the cinema always produce reflection? Is there a difference between what are called reflection and reflexivity? When would each of these processes be produced using cinema as an artistic medium? From this arose my need to be part of an investigation, of which my proposal has been to make an artistic practice in a school center using the cinema in such a way that it is not limited to the viewing of a film, but to the creation of one, and determine what cognitive processes take place in the student body. However, this article is going to focus on a first stage of this research, where I proceeded to collect information about what kind of knowledge and learning is obtained in school after the viewing of a film.
References
Cueva Ramírez, M. L. (2017). ¿Por qué es importante seguir luchando por la Educación Artística? Tercio Creciente, 11, págs. 151-160. DOI: 10.17561/rtc.n11.10
Del Río, A y Collados, A. (2013). Modos y Grados de relación e implicación en las prácticas artísticas colaborativas. Relaciones fluctuantes entre artistas y comunidades. Creatividad y Sociedad, (20), 1-30.Recuperado de http://www.creatividadysociedad.com/articulos/20/3./20Modos%20y%20grados%20de%relacion%20%implicacion%20en%20las%20practicas%20artisticas%20colaborativas.pdf
Díaz, S., Gil, R., Abad, J., Colomer, M., Jiménez, J. y Montemayor. (2007). La Educación Artística como Instrumento de Integración Intercultural y Social. Recuperado de http://www.books.google.es/bookshl=es&r=long_es&id=eALdn1B5mVKC&oi=fnd&pg=PA37&dq=arte+y+participacion+en+el+aula&ots=_3VtAZARdF&sig=MK42nLrmgOmGfOxoXI9KGHBITzk#v=onepage&q=arte%20y%20participacion%20en%20 el%20aula&f=false
Domingo, A. y Gómez, M. V. (2014). La práctica reflexiva: bases, modelos e instrumentos. Recuperado de https://books.google.es/bookshl=es&lr=&id=RX5uBgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA9&dq=reflexion+y+reflexividad&ots=hoBocqPJT2&sig=6OcQHVUaThdcDIDyVxKJtZne33g#v=onepageq=reflexion%20y%20reflexividad&-f=-false
Infante, M. (2017). Experiencias creativas en el uso del medio audiovisual y las trayectorias del sujeto. SciELo Analytics, (35). doi: 10.4067
Letsiou, M. (2014). Art intervention and social reconstruction in education. Tercio Creciente nº6, págs. 13 18,https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/RTC/article/view/3092/2465
Lezaun, A. (2016). Arte y Tecnología para la construcción de un proyecto multidisciplinar a través del cine y la animación (Trabajo Fin de Máster). Universidad Pública de Navarra, Pamplona, Navarra.
López, G. A. (2011). “La importancia del arte en la educación”, “La educación por el arte en la escuela pública primaria”, “Experiencia del Taller de Educación por el Arte”.
Martínez Morales, M. (2017). Un lugar común. El proceso colaborativo desde mi experiencia como a/r/tográfa. Tercio Creciente, págs. 117-130 DOI: 10.17561/rtc.n11.8
Martínez, I., Arandia, M., Alonso, M. J., Castillo, L. D., Rekalde, I. y Zarandona de Juan, E. (2011). Trabajar con metodologías participativas en la formación universitaria, todo un desafío. Revista Investigación en la escuela, (75), 101-113. Recuperado de http://www.idus.us.es/xmlui/handle/11441/60138
McAuliffe, D. (2014). Mapping and Forecasting the Change Agenda in Scottish Art and Design Education. Tercio Creciente nº6, págs. 49 - 54, https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/RTC/article/view/3098/2470
Mejía-Arauz, R., Keyser, U. y Correa-Chávez, M. (2013). Transformaciones culturales y generacionales en la participación colaborativa de niñas y niños de una comunidad P´urhépecha. SciELo Analytics, 18 (59). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielophp?pid=S1405-66662013000400002&script=sci_arttex
Obradors, M. (2007). Creatividad y generación de ideas. Estudio de la práctica creativa en cine y publicidad. Recuperado de https://books.google.es/books?hl=es&lr=lang_es&id=mfaA_laJpY8C&oi=fnd&pg=PA15&dq=posibilidades+creativas+del+cine&ots=RYSf9nv18u&sig=VoIsDP0kSc23_hBegRPPS5SwE5Y#v=onepage&-
q=posibilidades%20creativas%20del%20cine&f=false
Polo, L. (2000). Tres aproximaciones al Arte Terapia. Arte, Individuo y Sociedad, (12), 311-319. Recuperado de http://www.revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/viewFile/ARIS0000110311A/5934
Rodríguez, J. (2017). Imaginación, creatividad y aprendizaje por descubrimiento a través del arte en educación infantil. Tercio Creciente, 12, págs. 97-120. DOI: 10.17561/rtc.n12.7
Romero, J. (2010). Creatividad distribuida y otros apoyos para la educación creadora. Pulso, (33), 87-107. Recuperado de http://www.revistas.cardenalcisneros.es/index.php/PULSO/article/view/95/71
Saldanha, Â. & Carvalho, E. (2018). Práticas educativas inclusivas no ensino artístico a distância. Tercio Creciente, 13, págs. 155-172. https://dx.doi.org/10.17561/rtc.n13.11
Silva da Silva, A. (2015). Cinema/ TIC: trabajando conciencia histórica para los nativos digital
Villaplana, V. (2015). Cine Colaborativo. Discursos, prácticas y multiplataforma digitales. Hacia una diversificación de formatos trasmedia participativos en el espacio digital europeo. Fonseca: Journal of Communication, (11), 88-117. Recuperado de http://www.revistas.usal.es/index.php/2172-9077/articleview/13436/13714