Violence, spectralities and anachronism of images in the "Bolivia del Centenario" (1925)

  • Federico Fort Instituto de Estudios de América Latina y el Caribe (Universidad de Buenos Aires)
Keywords: Bolivia, Violence, Racism, Image, Photography

Abstract

In this visual essay we offer to the reader, and observer, a journey through images of Bolivia. It was created using photographs of two great works that build certain imaginaries about Bolivia: Bolivia en el Primer Centenario de su Independencia, 1825-1925 (a book, with a large number of images, edited by "The University Society INC.", under the supervision of the republican government of Bautista Saavedra, around the Bolivian centenary celebrations) and Anthropologie Bolivienne (1908), by the French anthropologist Arthur Chervin (1850-1921). However, the present work does not show the original photographs, but intervened versions of them. This intervention supposes the juxtaposition of the photographs of both publications, while adding color to certain elements. The purpose of this operation is to make visible different forms of violence exercised, based on images, in the two works mentioned above. Likewise, the work not only aims to "show" the intervened images, but also articulates them with a written text. In this way, based on the combination (and tension) between the images and words, the essay reflects on the present and anachronism that these intervened images entail, and invites to think about the contemporary Bolivia (and Latin America).

References

Abrantes, H. (2014). Cordeiros da Bahia, festa e trabalho nas cordas do carnaval. Cadernos de Arte e Antropología, 3, 85-89. https://doi.org/10.4000/cadernosaa.541

Alarcón, J. (Dir.) (1925). Bolivia en el Primer Centenario de su Independencia. 1825-1925. La Paz: The University Society lnc.

Almeida, S. (2019). Racismo estrutural. Sao Paulo: Pólen.

Boehm, G. (ed.) (1996). Was ist ein Bild? Múnich: Fink.

Cabrera, M. y Guarín, O. (2012). Imagen y ciencias sociales: trayectorias de una relación. Memoria y sociedad, 16 (33), 7-22.

Chervin, A. (1908). Anthropologie Bolivienne. París: lmprimerie nationale.

Cristelli, S. (2004) Bolivia en el primer centenario de su ceguera. La centralidad de la cultura visual en el proceso de construcción de la identidad nacional. Anuario de estudios bolivianos, archivísticos y fotográficos. (10) 251-270.

Deleuze, G. (2004). Lógica del sentido. Rosario: RB.

Didi-Huberman, G. (2009). La imagen-superviviente. Historia del arte y tiempo de los fantasmas según Aby Warbug. Madrid: Abada Editores.

(2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos aires: Adriana Hidalgo.

Fédida, P. (2004). L'ombre du reflet. L'émanation des ancetres. La Part de foeil, 19, 195-196.

García Varas, A. (2013). Imágenes con poder: representaciones de la guerra. Referencia, sentido y actos de imagen. Enrahonar. Quaderns de Filosofía, 50, 11-29.

Garret, D. (2013). Visualizing Protest Culture in China's Hong Kong: Recent Tensions over

https://doi.org/10.1177/1470357212447910

Integration. Visual Communication, 12 (1), 55-70. DOI 10.1177/1470357212447910

Gómez, P. (2020). El ensayo visual: una tipología emergente de artículos de investigación-creación. Calle14: revista de investigación en el campo del arte, 15(28), pp. 216-221.https://doi.org/10.14483/21450706.16901.

Gómez Cruz (2013). Trayectorias (sobre ruedas): un ensayo visual sobre los carritos de supermercado en la ciudad. Cadernos de Arte e Antropología, 2, 129-136. https://doi.org/10.4000/cadernosaa.201

Heng, T. (2019). Creating Visual Essays: Narrative and Thematic Approaches. En Pauwels, PMid:31894401. https://doi.org/10.4135/9781526417015.n39

Land Mannay, D (eds.) The Sage Handbook of Visual Research Methods, London: Sage pp. 617‐628.

Marquina Vega, O.; Núñez Murillo, G.; Hernani Valderrama, V. (2018). El ensayo visual, repensando las comunicaciones desde la hibridez. Correspondencias & Análisis, 8, 165-194.

Mastrangelo, A. (2018). A la lata y al papel: altares de trabajo en centros de acopio cartonero. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 3, 1-18.

Martínez, F. (2013). Monumentos de papel. Las obras conmemorativas publicadas en México y Bolivia en el primer centenario de su independencia. Revista Boliviana de Investigación (10), pp. 47-90.

Mitchell, W. (2019). La ciencia de la imagen. Iconología, cultura visual y estética de los medios. Madrid: Akal.

Pauwels, L. (2012). Conceptualising the 'Visual Essay' as a Way of Generating and lmparting Sociological lnsight: lssues, Formats and Realisations. Sociological Research online 17 (1), 1-11.

Pauwels, L. y Moloney, A. (2021). City of Words. A Multimodal Collaboration in 'Writing Urban Places'. Writingplace Journal for Architecture and Literature, 5, 49-72. https://doi.org/10.7480/writingplace.5.5868

Power, N. (2015). (UN)IDENTIFIED: Détourned photographs from modern Siam. Visual. Communication Journal, 14 (4), 423-436. https://doi.org/10.1177/1470357215594113

Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen. Buenos Aires: Tinta limón.

Warbug, A. (2019). La pervivencia de las imágenes. Buenos Aires: Miluno editorial.

Yagou, A. (2011). Walls of Lisbon: a visual essay. Visual Communication, 10 (2), 187-192. https://doi.org/10.1177/1470357210382363

Published
2023-10-24
How to Cite
Fort, F. (2023). Violence, spectralities and anachronism of images in the "Bolivia del Centenario" (1925). Afluir Journal, 1(7), 35-52. https://doi.org/10.48260/rafl.7.126