Biographical and poetic encounters between art education teachers. Or how to teach teacher training students to be Centaurs

  • Martín Caeiro Rodríguez Universidad de Zaragoza
  • Víctor Murillo Ligorred Universidad de Zaragoza
  • Nora Ramos Vallecillo Universidad de Zaragoza
  • Alfonso Revilla Carrasco Universidad de Zaragoza
Keywords: Art education, artistic teaching methods, biographies, method of conditioning factors, art educators

Abstract

This work presents a set of images that describe various creative experiences carried out by four teachers from the Faculty of Education based on a pooling of artistic, personal and didactic conditioning factors. Each teacher materialised the conditioning factors over a period of four months according to their interpretation, possibility or desire, and with the idea that they would make up an artist's diary-book. The aim was to test the scope and possibilities of working on the basis of the method of conditioning factors in the artist's book with teacher training students in the form of a diary of experiences. Extending an analysis from the perspective of visual anthropology and Arts-Based Educational Research, the responses of the four teachers revealed that the method is not only applicable to the classroom, but that it brings out the biography, personality and uniqueness of each participant without losing the value of the learning necessary for arts education

Author Biographies

Martín Caeiro Rodríguez, Universidad de Zaragoza

PhD in Fine Arts (2008, University of Vigo); Degree in Fine Arts (2003) and Diploma of Advanced Studies (2005) at the Faculty of Fine Arts of Pontevedra; Pedagogical Adaptation Course (CAP) at the Faculty of Education Sciences (Pontevedra, 2004); Accredited by ANECA, he has taken numerous training courses focused on artistic practice, research and teaching. He is currently a member of the teaching staff of the Faculty of Education of the University of Zaragoza in the Department of Musical, Plastic and Corporal Expression. He has been director of the Department of Didactics of Plastic and Visual Arts (2015-2020) at the International University of La Rioja (UNIR) and professor of various subjects in the Master of Teacher Training in Secondary Education (Specialty Drawing and Visual Arts), and in Degrees in Early Childhood and Primary Education, an activity that he combines with the direction of Master's and Bachelor's Degree Final Projects. He has completed a doctoral thesis on the concept of the "imaginal": The Imaginal Kingdom: a journey from the natural to the real and vice versa; various exhibitions such as Zoographies of the Soul (Verbum Museum. Casa das palabras de Vigo, 2007), Neuston Project, Experiment 1: exploring the interface (Museo del Mar de Vigo, 2009). Coeditor of the books Guía práctica de la Carrera Investigadora en Bellas Artes (University of Vigo, 2007), Notas para una investigación artística (University of Vigo, 2008) and La cultura transversal: colaboraciones entre arte, ciencia y tecnología, (University of Vigo, 2010); He has published several articles such as: El aborigen y sus imágenes (Revista Latinoamericana de Filosofía, Política y Humanidades Araucaria, 2009);, Exponer lo imaginal: reproducir y representar (Revista Arte, Individuo y Sociedad, Universidad Complutense de Madrid, 2009); Tecnopatías de la educación artística: reflexiones en torno a la enseñanza y aprendizaje digital del arte (Biblioteca ONLINE, 2015); or the story Othijerero y el agujero mágico (Editorial Xerais de Vigo,( 2008). He is also a member of THE INTERNATIONAL SOCIETY FOR EDUCATION THROUGH ART (INSEA) and World Alliance for Arts Education (WAAE).

Víctor Murillo Ligorred, Universidad de Zaragoza

Licenciado en Bellas Artes por la Universidad de Salamanca. Doctor en Filosofía, por la Universidad de Zaragoza. Título de la tesis. Filosofías de la imagen: relaciones entre fotografía y pintura en la obra de Gerhard Richter. Estancia de investigación en la Facultad de Educación de la Universidad de Cantabria. En el departamento de dibujo. Actualmente, profesor ayudante doctor en el área de didáctica de la expresión plástica, del Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal, de la Facultad de Educación de la Universidad de Zaragoza. En las asignaturas del Grado de Primaria de educación visual y plástica y en el máster de aprendizaje a lo largo de la vida de esta misma universidad. Miembro del equipo de trabajo del proyecto de investigación nacional (FFI2017-84944-P) Imágenes, acción y poder. Agencia icónica y prácticas de la imagen contemporánea. Miembro efectivo del grupo de investigación avalado por el gobierno de Aragón Grupo Referencia (H29). Estética y filosofía de la imagen. Sus últimos artículos publicados han sido en revistas como Laocoonte, Aisthesis, Artnodes o Arte y Políticas de identidad. También destaca la coordinación del libro Educación artística hoy: el reto en la sociedad de la imagen, del año 2018.

Alfonso Revilla Carrasco, Universidad de Zaragoza

Titular de Universidad (2022). Licenciado en Educación por la Universidad de Zaragoza y Bellas Artes por la Universidad Complutense. Máster en Estudios Avanzados en Historia del Arte y Máster en Museos: educación y comunicación y doctorado en didáctica de arte africano. Estancias internacionales en Coimbra, San Peterburgo, Costa de Marfil y Mali. Estancias nacionales en las Universidades de Lérida, Vallladolid y Córdoba. Mantiene varias líneas de investigación en didáctica del arte negroafricano y ABP en educación plástica. Es miembro del Grupo de Investigación del Gobierno de Aragón S50_17R ARGOS y colabora con el Grupo GRASE y el Grupo ODAS de la Generalitat de Cataluña.

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https://doi.org/10.1007/978-94-017-7191-7_11

Published
2022-10-31
How to Cite
Caeiro Rodríguez, M., Murillo Ligorred, V., Ramos Vallecillo, N., & Revilla Carrasco, A. (2022). Biographical and poetic encounters between art education teachers. Or how to teach teacher training students to be Centaurs. Afluir Journal, 1(6), 91-111. https://doi.org/10.48260/ralf.6.121