Biographical and poetic encounters between art education teachers. Or how to teach teacher training students to be Centaurs
Abstract
This work presents a set of images that describe various creative experiences carried out by four teachers from the Faculty of Education based on a pooling of artistic, personal and didactic conditioning factors. Each teacher materialised the conditioning factors over a period of four months according to their interpretation, possibility or desire, and with the idea that they would make up an artist's diary-book. The aim was to test the scope and possibilities of working on the basis of the method of conditioning factors in the artist's book with teacher training students in the form of a diary of experiences. Extending an analysis from the perspective of visual anthropology and Arts-Based Educational Research, the responses of the four teachers revealed that the method is not only applicable to the classroom, but that it brings out the biography, personality and uniqueness of each participant without losing the value of the learning necessary for arts education
References
Anderson, l. (2006), Analytic Autoethnography, en Journal of Contemporary Ethnography. http://jce.sagepub.com/cgi/content/abstract/35/4/373.
https://doi.org/10.1177/0891241605280449
Adams, T. E.; Ellis, C. y Stacy, H. J. (2017). Autoethnography, en Matthes, J.; Davis, S. C. y Potter, R. F. (Eds.), The International Encyclopedia of Communication Research Methods. Wiley & Sons, Inc.
https://doi.org/10.1002/9781118901731.iecrm0011
Caeiro Rodríguez, M. (2020). Describiendo las metodografías: crear, aprender e investigar biográficamente desde la educación artística, ARTSEDUCA, 27, 20-35. https://doi.org/10.6035/Artseduca.2020.27.2
Foster, H. (2001). El Artista como etnógrafo, en Foster, H (Ed.) El Retorno de lo Real. La vanguardia a finales de siglo. Akal.
Foucault, M. (2008). Tecnologías del yo y otros textos afines. Paidós.
Freedman, K. (2006). Enseñar la cultura visual. Currículum, estética y vida social del arte. Octaedro.
Hernández, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación, Educatio Siglo XXI, 26, pp. 85-118.
Hernández Espejo, O. (1998). La fotografía como técnica de registro etnográfico, Cuicuilco, 6 (13). 31-51. https://biblat.unam.mx/es/revista/cuicuilco/articulo/la-fotografia-como-tecnica-de-registro-etnografico
Irwin, R. L. (2006). Walking to create a aesthetic and spiritual currere. Visual Arts Research, 32 (1), pp. 75-82. https://www.jstor.org/stable/20715404
Irwin, R. L. (2017). Walking to create an aesthetic and spiritual currere. En: Carter, M. R. & Triggs, V. (Eds.) (2017). Arts Education and Curriculum Studies: The Contributions of Rita L. Irwin. Routledge. DOI: 10.4324/9781315467016-12
https://doi.org/10.4324/9781315467016-12
PMid:28882152 PMCid:PMC5590124
Irwin, R. L. & de Cosson, A. (eds.) (2004). A/r/tography: Rendering self through arts-based living inquiry [A/r/tografía: la representación del yo a través de la indagación vital basada en artes]. Pacific Educational.
Kosuth, J. (1991). The artist as anthropologist , en Guercio, G. y Lyotard, J. F. (Eds.), Art after Philosophy and After. Colleted Writtings (pp. 1966-1990.) The MIT Press, Cambridge Massachusetts.
Lasczik Cutcher, A. & Irwin, R. L. (eds.). (2018). The flaneur and education research. A metaphor for knowing, being ethical and new data production [El flaneur y la investigación educativa. Una metáfora para el conocimiento, el ser ético y la producción de nuevos datos]. Springer.
Lee, N., Morimoto, K., Mosavarzadeh, M. & Irwin, R. L. (2019). Walking Propositions: Coming to Know A/r/ tographically. International Journal of Art & Design Education, 38 (3), pp. 681-690. https://doi.org/10.1111/jade.12237
Marín Viadel, R. (2011). Las investigaciones en educación artística y las metodologías artísticas de investigación en educación: temas, tendencias y miradas, Educação, 34 (3), 271-285.http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=84820027003
Marín Viadel, R. (2020). ¿Cómo se escribe el pie de imagen en Investigación basada en Artes Visuales? (pp. 220-229). en R. Marín Viadel, J. Roldán y M. Caeiro Rodríguez (Edts.), Aprendiendo a enseñar artes visuales. Un enfoque a/r/tográfico, Editorial Tirant Humanidades.
Mesías-Lema, J. M. (2019). Educación Artística Sensible. Cartografía contemporánea para arteducadores. Editorial GRAÓ.
Rolling, J. H. (2017). Arts-Based Research in Education (pp. 493-510). en Leavy, P. (ed.) Handbook of Arts-Based Research, Guilford.
Springgay, S. & Truman, S. E. (2019). Walking in/as Publics: editors introduction. Journal of public pedagogies: walkinglab (4). https://doi.org/10.15209/jpp.1170
Springgay, S. & Truman, S. E. (2018). Walking Methodologies in a more-than-human World: WalkingLab [Metodologías del caminar en un mundo más que humano: WalkingLab]. Routledge.
Springgay, S., Irwin, R. L. & Wilson Kind, S. (2005). A/r/tography as living inquiry through art and text. Qualitative Inquiry, 11 (6), pp. 897-912. https://doi.org/10.1177/1077800405280696
Sullivan, G. (2004). Art Practice as research Inquiryn the visual Arts. Teachers College, Columbia University.
Truman, S. E. & Springgay, S. (2015). The primacy of movement in research-creation: new materialist approaches to art research and pedagogy [La primicia del movimiento en la investigación-creación: nuevos enfoques materialistas de la investigación y la pedagogía del arte]. In: Lewis. T. E. & Laverty, M. J. (eds.). Art's teachings, teachings art (pp. 151-162).