Polysensority of movement: imagining and experiencing continuous sensations

  • Luis Miguel Morales Nieto Investigador independiente
Keywords: polysensority of movement, polysensory creation, imagination, sensations

Abstract

In these pages, I present the polysensority of movement, the elements that make it up, the possibilities to create with them and some polysensory creations. I call polysensority of movement to the continuous movements that produce continuous sensations in my imagination and that I try to turn into polysensory creations, these can be on video or score. The video is a record of a creation and a guide, a moving score. The sensations are: tactile, auditory, visual, olfactory, taste, movement. The creator himself, dancers, actors, musicians, all audience, robots, etc., can take part in the creations. Musical instruments (for example, cello, viola, bongos), papers of different materials, coloured pencils, glasses, watercolours, sandpapers, balls, etc., are used in them; the space where the creations take place is also used, there may be walls, floor, ceiling, trees, grass, water, rocks, sand, etc. This writing is a reworking and synthesis of my PhD thesis: The creative process of the polysensority of movement (2018).

References

Cardona Suárez, C. A., Ocaña Gómez A., Dussan Robles N. J., Cubillos Vanegas S. I. y Ocaña Gómez J. C. (2006). La geometría de Alberto Durero: estudio y modelación de sus construcciones. Bogotá: Fundación Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. Kindle. https://doi.org/10.2307/j.ctv2175q4n

Castro, J. B., A. Ramanathan y C. S. Chennubhotla (septiembre 2013). Categorical Dimensions of Human Odor Descriptor Space Revealed by Non-Negative Matrix Factorization. Plos One, volume 8, issue 9, e73289 (16 páginas). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0073289.

Estrada, J. (en prensa). Realidad e imaginación continuas. Filosofía, teoría y métodos de creación musical. México, D. F.: Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM), Instituto de Investigaciones Estéticas (IIE).

Laban, R. (2013). Coreografía. Primer cuaderno. México: Instituto Nacional de Bellas Artes y Literatura. INBA. CONACULTA. CENIDID.

Morales Nieto, L. M. (2018, diciembre 11). El proceso creativo de la polisensorialidad del movimiento (Tesis de Doctorado inédita). Facultad de Música, Universidad Nacional Autónoma de México, Ciudad de México.

Morales Nieto, L. M. (2021). La escucha en 4´33´´ de John Cage; la escucha y la imaginación en Solo para uno e Imaginaria de Julio Estrada. Cuadernos de Investigación Musical, (13) (pp. 76-91). España: Universidad de Castilla-La Mancha. https://doi.org/10.18239/invesmusic.2021.13.04

Morales Nieto, L. M. (2022). Polisensorialidad del movimiento: imaginación, creación polisensorial y musical. México: Inédito.

Nieto, V. (s.f.). La forma abierta en la música para piano del siglo XX. Facultad de Música, UNAM (12 páginas).

Webgrafía

Fried, M. P. (abril, 2020). Introducción al olfato y al gusto. Manual MSD, Versión para público general. Recuperado de https://www.msdmanuals.com/es/hogar/trastornos-otorrinolaringol%C3%B3gicos/s%C3%ADntomas-de-las-enfermedades-de-la-nariz-y-la-garganta/introducci%C3%B3n-al-olfato-y-al-gusto

Osborn, E. (1996). Parabólica. Ed Osborn. Recuperado de https://www.roving.net/installation/#/parabolica/

Ressources.IRCAM (s.f.). Helmut Lachenmann (1935) Guero (1970-1988) pour piano. Ressources.IRCAM. Recuperado de http://brahms.ircam.fr/works/work/9877/

Software

Banzi, M., Cuartielles D., Igoe T., Martino G. y Mellis D. (2003). Arduino, The Arduino brand identity, packaging and graphic design were created for Arduino by TODO.

Creaciones musicales

Cage, J. (1952). 4´33´´ (for any instrument or combination of instruments). Estados Unidos.

Estrada, J. (1972a). Solo par uno (partitura verbal). E. 6. México: Estrada, J. (Ed.), Juliusedimus.

Estrada, J. (1972b). Imaginaria (partitura verbal). México: Estrada, J. (Ed.), Juliusedimus, ed. 2013.

Morales Nieto, L. M. (2007-2008). Ti nech miquitlani (Tú me destinas a la muerte), para marimba a cuatro manos. México.

Creaciones polisensoriales

Morales Nieto, L. M. (2015a). Pelotas rebotando. México.

_____. (2015b). Depredador-presa. México.

_____. (2016a). Desplazamientos para robot móvil. México.

_____. (2016b). Dúo en la habitación con objetos. México.

_____. (2017a). Bosque 1. México.

_____. (2017b). Bosque 2. México.

_____. (2017c). Solo en la habitación con piano. México.

_____. (2017d). Solo en la habitación con gaita. México.

_____. (2017e). Dúo en la habitación. México.

_____. (2018). Mantas. México.

_____. (2018a). Primer cuarteto. México.

_____. (2018b). Cuarteto S1. México.

_____. (2018c). Cuarteto M1. México.

_____. (2018d). Cuarteto M1S2. México.

_____. (2018e). Cuarteto M2S3. México.

_____. (2019). Solo, dúo, trío o cuarteto. México.

Published
2022-10-31
How to Cite
Morales Nieto, L. M. (2022). Polysensority of movement: imagining and experiencing continuous sensations. Afluir Journal, 1(6), 145-173. https://doi.org/10.48260/ralf.6.120