Visual essay to offer visibility to the transsexual collective

Keywords: LGTBIQ collective, Transsexuality, visibility, visual essay, visual culture

Abstract

Transsexuality as sexual diversity contemplated in the LGTBIQ + collective is one of the least known identities. Therefore, based on an artistic methodology and by means of a visual essay, it is intended to offer visibility to said reality in order to contribute to the normalization of said group and the inclusion, with tolerance and respect, within the normativity built and enduring socio- historically. Trans visibility is addressed through the images that inhabit everyday life, trans iconography, Disney visual culture as a cinematographic resource to promote such visibility due to the media impact that this company presents, the current serial Veneno (Ambrossi and Calvo, 2020) and the synergies between art, education and transsexuality that are presented locally in the city of Valencia. However, significant visual material is offered to promote the integration of this reality.

References

Alonso-Sanz, A. (2013). A favor de la investigación plural en Educación Artística. Integrando diferentes enfoques metodológicos. Arte, individuo y sociedad, 25(1), 111-119. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n1.41167.

Alonso-Sanz, A. y Ramon, R. (2020). Cuerpos diversos, Tetas Diversas. Acción artística para sensibilizar en igualdad de género y diversidad sexual a través de la cerámica. Revista Apotheke, 6(3), 144-153. DOI: https://doi.org/10.5965/24471267632020144.

Aranguren, F., Arguello, R. y Bustamante, B. (2004). Educación y televisión: una convergencia creativa. Comunicar - Revista Científica de Comunicación y Educación, 22, 132-136.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia. Barcelona: Paidós.

Eisner, E. W. (2014). Investigar en educación artística: nuevos entornos y retos pendientes. EARI - Educación Artística Revista de Investigación, 5, 11-22. DOI: http://dx.doi.org/10.7203/eari.5.4139.

Gavilán, J. (2018). Infancia y Transexualidad. Andalucía: Octaedro.

Hernández, F. (2005). ¿De qué hablamos cuando hablamos de cultura visual? Educaçao & Realidade, 30(2), 9-34.

Huerta, R. (1999). Imágenes que nos suenan. Aprender a conocer los sonidos del cine y la televisión. Revista Eufonía, 16, 1-4.

Huerta, R. (2010). Un proyecto de investigación en educación artística: aspectos identitarios de las maestras chilenas. PULSO. Revista de Educación, 33, 31-59.

Huerta, R. (2016). La ciudad y sus docentes: Miradas desde el arte y la educación. Barcelona: Editorial UOC.

Huerta, R. (2019). Arte para primaria. Barcelona: Editorial UOC.

Huerta, R. y Alonso-Sanz, A. (2015). Educación Artística y diversidad sexual. València: Universitat de València - PUV.

Marquina-Vega, O., Núñez-Murillo, G. y Hernani-Valderrama, V. (2018). El ensayo visual: repensando las comunicaciones desde la hibridez. Correspondencias & Análisis, 8, 165-194. DOI: https://doi.org/10.24265/cian.2018.n8.08.

Monleón, V. (2019). Dibujando diversidad sexual. Estudio de caso en una clase de sexto curso de Educación Primaria. Creativity and Educational Innovation Review, 2, 159-179.

https://doi.org/10.7203/CREATIVITY.2.13221

Monleón, V. (2020). LGTBIQfobia audiovisual. La ocultación de colectivos sexualmente diversos en Disney. Revista Apotheke, 6(3), 86-104. DOI: https://doi.org/10.5965/24471267632020086.

Montoya, A. (2018). El modelo de cuento de hadas de las producciones animadas de Walt Disney: la importancia de la música en su construcción y su influencia en películas producidas por otros estudios. Con A de animación, 8, 178-191. DOI: https://doi.org/10.4995/caa.2018.9656.

Ramon, R. (2015). Industria, cultura popular y estéticas de la inocencia. Disney, Lladró y las Fallas de Valencia. Millars Espai i Història, 35(1), 197-222. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/Millars.2015.38.9.

Ramon, R. (2017). Ensayo Visual: Superación de límites, cooperación y sentidos en las prácticas de educación artística. Revista GEARTE, 4(3), 525-534. DOI: http://dx.doi.org/10.22456/2357-9854.77956.

Published
2022-10-31
How to Cite
Monleón Oliva, V. (2022). Visual essay to offer visibility to the transsexual collective. Afluir Journal, 1(6), 27-39. https://doi.org/10.48260/ralf.6.117